World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Der Spiegel churns out old lies on the October

Revolution

By Peter Schwarz
15 December 2007

Some medieval courts not only condemned their worst opponents to
death, they also prescribed a series of extremely cruel and bloody forms
of execution to be carried out one after the other. The thirst for revenge
and urge to deter others mixed with the fear that those subjected to torture
could return and take revenge. The Russian Revolution and its
best-known leader, Vladimir Illyich Lenin, have suffered a similar fate
over the past 90 years. Up to this day, propagandistic efforts have not
ceased to strike dead this most important revolution of the twentieth
century.

The German magazine Der Spiegel supplied the most recent
contribution to a long list of such vituperative attacks. It appeared last
weekend with the headline, “The Bought Revolution: How Emperor
Wilhelm Il Financed Lenin's October Revolution.” The heads of Lenin
and the German emperor decorate the glossy title page of the magazine,
which has a distribution of more than 1 million. A DVD featuring a
50-minute-long film on the same topic is attached. The film was aso
shown the evening of December 10 on one of Germany’s main television
channels.

In the past, one has come to fear the worst from Der Spiegel, but the
magazine has outdone itself with this latest contribution. The 12-page
article and the film make a mockery of any serious attempt to deal with
historical development. The authors sensationally announce the discovery
of “hitherto unknown documents,” which allegedly prove “the extent of
the secret cooperation” between Lenin and Germany. Der Spiegel
investigated “more than a dozen archives throughout Europe” and
discovered “hitherto unknown or unevaluated material.” The article then
goes on to regurgitate a series of well-worn slanders without offering a
trace of serious evidence.

“Without William I’ s assistance to Lenin the October Revolution of 90
years ago would not have taken place asit did,” reads the central thesis of
Der Spiegel. In order to back up its thesis, however, the magazine bases
itself on contentions that are as old as the Russian Revolution itself:
Lenin's train journey through Germany and his alleged link to Alexander
Gelfand, alias Parvus.

In his monumental History of the Russian Revolution of 1930, Leon
Trotsky dedicates an entire chapter to such claims. The dander that Lenin
had links to the leadership of the German army dominated public
discoursein Russiain July 1917. Tensions between the population and the
provisional government led by Alexander Kerensky had dramatically
intensified. The first significant rebellion against his government took
place. The workers, soldiers and peasants wanted peace and bread;
Kerensky wanted to continue the war. The Bolsheviks rapidly gained
support.

Under these circumstances, the rumour was spread that Lenin wasin the
pay of the German general staff. Trotsky writes. “The leaders of a
revolutionary party, whose lives for decades had been passed in a struggle
against rulers, both crowned and uncrowned, found themselves portrayed
before the country and the whole world as hired agents of the

Hohenzollern. On a scale hitherto unheard of, this slander was sown in the
thick of the popular masses, a vast majority of whom had heard of the
Bolshevik leaders for the first time only after the February revolution.
Mud-slinging here became a political factor of primary importance.”

The slanders were aimed at inciting soldiers at the front to turn against
Lenin and encourage a pogrom-like mood against the Bolsheviks. Lenin
was eventually forced to go into hiding, the offices and print shops of the
Bolsheviks were demolished and party leaders, including Trotsky, were
arrested.

Trotsky not only demonstrates in detail the factual, politica and
psychological untenability of the slander that Lenin was in the pay of the
emperor, he also meticulously uncovers its source. It originated from the
nebulous underworld of the Tsarist secret police, which had survived the
February revolution intact. Trotsky writes: “The latter institution has
nowhere been a propagator of good morals. But in Russia the Intelligence
Service was the very sewer of the Rasputin régime.”

Der Spiegel adopts a large proportion of the anti-Bolshevist propaganda
of those times. It has employed the publicist Elizabeth Heresch as its
expert. This Slavicist and interpreter has published several books dealing
favourably with the family of the Russian Tsar—sufficient in the eyes of
Der Spiegel to qualify her as an expert on revolution. Seven years ago,
Heresch published a book with the title The Secret File on Parvus: The
Bought Revolution. Der Spiegel has now largely taken up this theme. For
her book, Heresch carried out research in the archives of the Tsarist secret
police—i.e., she picked her manure from the same sewer as the original
slanderers of Lenin.

The central charge made by Der Spiegel is that the German government
supported “the Bolsheviks and other revolutionaries in Russia with
money, ammunition and weapons’ and up until the end of 1917 spent at
least 26 million marks (75 million euros by today’s values). The phrase
“and other revolutionaries’ is telling. Der Spiegel furnishes no proof that
the Bolsheviks actually received German money. Instead it resorts to the
mechanism of amalgam. Various episodes, events and dubious statements,
which bear no sequential or factual relation, are causally linked and
distorted into a chain of evidence that does not hold up to any serious
investigation.

The most important piece of evidence introduced by Der Spiegel is a
“23-page plan for the overthrow of the Tsar by mass strikes’ submitted
by Alexander Gelfand in February 1915 to the German Foreign Ministry
in Berlin. The plan lists a long catalogue of measures aimed at
destabilising the Tsarist regime, Germany’s opponent in the war. The
measures include acts of sabotage, the incitement of national minorities,
strike agitation amongst workers and financial support for opposition
tendencies, including the Bolsheviks. This plan, writes Der Spiegel, met
with approval in Berlin, and Gelfand was subsequently given millions.

Gelfand, party name Parvus, was a well-known and notorious figure in
socialist circles at the beginning of the twentieth century. He was born in
Belarus and grew up in Odessa, where he joined the revolutionary

© World Socialist Web Site



movement as a young man. In 1886, he fled to Switzerland. He
established relations with prominent revolutionary socialists and wrote for
Marxist publications such as Karl Kautsky’'s Neue Zeit. He took part in
the Russian revolution of 1905 and together with Trotsky elaborated the
theory of the permanent revolution.

In the following years, Parvus turned sharply to the right. Discredited in
socialist circles following a financia scanda, he moved to
Constantinople, where he earned a fortune in arms dealing and other
business enterprises. At the beginning of the war he moved to
Copenhagen and worked from there as an unapologetic German
chauvinist. He set up and financed the magazine Die Glocke, which
promoted war propaganda within the Social Democratic Party and tried to
justify it theoretically.

At the time Lenin, Trotsky and Rosa Luxemburg publicly dissociated
themselves from Parvus and sharply denounced his political views and
manoeuvrings. When Parvus visited Lenin in Zurich in 1915, Lenin
showed him the door—as even Der Spiegel concedes. Nevertheless, Der
Soiegel maintains that Lenin allowed himself to be financed by Parvus
with German money.

In fact, the authors of the article are merely recycling the old slanders of
July 1917. Parvus had developed a commercial network to Russia from
his base in Scandinavia. In Petrograd, the rumour was spread that it was
an espionage network, to which Lenin was connected by the Polish
revolutionaries Ganetsky and Kozlovsky. Der Spiegel also cites the
activities carried out by Ganetsky (Jakob Firstenberg) and Kozlovsky for
Gelfand’ s enterprises to disprove the “thesis of Bolshevist innocence.”

All of these dlanders have been dealt with and answered by Trotsky in
his History of the Russian Revolution: “The testimony...concerned the
trade operations of Ganetsky and Kozlovsky between Petrograd and
Stockholm. This wartime commerce, which evidently had recourse at
times to a code correspondence, had no relation to politics. The Bolshevik
party had no relation to this commerce. Lenin and Trotsky had publicly
denounced Parvus, who combined good commerce with bad politics, and
in printed words had appealed to the Russian revolutionists to break off
all relations with him.”

How does Der Spiegel then attempt to demonstrate the opposite? With
pure conjecture. “It is hard to accept that Lenin did not use this network in
order to ferry money to Petrograd,” the article declares. “What is clear is
that the Bolsheviks needed money for their revolutionary work.” Or to put
it another way: the Bolsheviks needed money, therefore they could be
bought.

The fact is that the party had hardly any money at the time. The chronic
shortage of funds on the part of the Bolsheviks was well known. The
situation for the party only improved somewhat after the February
revolution with the influx of support and funds from numerous new
working class supporters. In April 1917, in an open and public action, the
Bolsheviks collected 75,000 roubles from workers in Petrograd in order to
purchase their own print shop. This historically proven fact does not
prevent Der Spiegel from insinuating that the purchase of precisely this
print shop was proof of “dubious’ channels used to finance the
Bolsheviks.

The Der Spiegel authors are obsessed with the notion that in politics
money makes everything possible—including revolutionary uprisings.
Parvus's plan to organise a general strike in Russia in 1916 with German
money failed. Nevertheless, Der Spiegel continues to maintain that the
demonstrations against the Kerensky government, organised by the
Bolsheviks two years | ater, were financed by German money.

To back up its claim, the magazine cites the statement found by Mrs.
Heresch of a “nurse” in the Petrograd police documents. This “nurse”
relates that she had seen “how Bolsheviks distributed rouble coins to
passers-by in order to win their support for a demonstration. People then
had posters pushed into their arms with slogans like ‘Down with the

provisional government!” ” In the film, the “nurse” is even portrayed by
an actress, and one sees greedy hands dipping into a money-filled bucket.

This scene is characteristic of the approach to historical and political
issues taken by Der Spiegel and its staff. For such people, any notion of a
genuine popular mass movement, which turns against a hated regime, is
incomprehensible and fills them with fear. They are incapable of
imagining the development of great social movements, which are not
motivated by financial incentive or bribery. Their only conception of
politics is based on the commonplace practices of modern bourgeois
society—i.e., narrow-mindedness, corruption and a readiness to be bought.

Since the materia from the Petrograd police archives does little to prove
their case, the magazine finally turns to Lenin's journey through
Germany. The facts are so well documented that it is not necessary to go
into them at length here.

Lenin, of course, knew that the German general staff had reckoned it
could benefit from his presence in Russia, otherwise it would not have
allowed him to travel through Germany. The Russian revolutionary,
however, was more farsighted than the German generals. While the latter
thought that political unrest in Russia (they never reckoned with a
successful revolution) could relieve the pressure on one of the two main
fronts in their war, Lenin knew that a success for the revolution in Russia
would also bring about an end to the German empire. He was to be proven
correct. The empire survived the October Revolution by just one year.

Lenin sought to carefully eliminate any suspicion of complicity between
himself and the Hohenzollerns. This was behind the designation of his
train carriage as extra-territorial and the detailed agreements negotiated
with the Germans by the Swiss revolutionary Fritz Platten (not Parvus).
This, however, does not prevent Der Spiegel from re-evoking the spectre
of Lenin as a German agent. Across the glossy front page of the magazine
and the article inside is the copy of a text taken from a “German secret
service communication” that reads: “Lenin's passage to Russia
successful. Heisworking completely to plan.”

The wishful thinking of a German spy is simply equated with reality.

In its argumentation, Der Spiegel is merely repeating the agitation of
those Russian nationalists who, after three years of bloody war, were
prepared in 1917 to send hundreds of thousands of additional Russian
soldiers to their deaths in the trenches in order to defend the interests of
Russian, British and French imperialism against Germany and Austria.
From the very start of the war, Lenin, on the other hand, had based his
stance on the interests of the international working class and put forward
the slogan “ The main enemy is at home.” He refused to support any of the
warring imperialist camps and regarded the war as proof that the capitalist
system had reached its final stage and was ripe for socialist revolution.

If one regards Lenin’s behaviour from the standpoint of the political
principles he put forward and publicly fought for, then there is not the
least discrepancy between his deeds and his words. The claim that he was
a mercenary of the Hohenzollerns, whom he hated and publicly opposed,
issimply absurd.

The workers of Russia and Germany understood that. In Russia, the
slanders against Lenin quickly failed to find a hearing when the workers
and soldiers saw that only the Bolsheviks were ready to terminate the war
and fulfil their demand for land and bread. And when workers and
soldiers rose up against the emperor in Germany in November 1918, they
looked upon Lenin as arole model, and not as a mercenary of Wilhelm.

This, however, is beyond the comprehension of the Der Spiegel writers.
Their view of history is entirely subjective. They can only see intrigues
and corruption as the driving force in great historical events that involve
and influence millions. The mere fact that Lenin opposed the chauvinist
delirium in 1914 and ruled out any armistice with the Tsar is proof
enough for them that Lenin was a German agent.

In the DVD issued by Der Spiegel, the historian Gerd Koenen declares:
“From the standpoint of the other Russian socialists they [the Bolsheviks]

© World Socialist Web Site



were something like German agents whether they received money or not,
because they had decisively sabotaged from the inside the assertiveness of
Russia against the German war machine.” This from, of all people, Gerd
Koenen! In the 1970s, he attacked Leon Trotsky and the Marxist tradition
of the October Revolution in his function as a devoted Maoist and
supporter of Stalin; today, he does the same as an outright anticommunist.

The question arises as to why Der Spiegel invests so much of its time
and energy in order to slander the October Revolution, which took place
90 years ago. Has it not endlessly been declared that the break-up of the
Soviet Union 15 years ago meant not just the end of the Stalinist
bureaucracies, but also socialism and Marxism? This is obviously not the
case. Against a background of increasing socia crisis, a rapidly
expanding gulf between rich and poor and the return of war and
militarism, the ruling class once again fears the spectre of revolution.

Many workers and young people are looking for a socialist aternative.
They could turn to the October Revolution and seek to penetrate the web
of lies and distortions left by bourgeois and Stalinist propaganda
According to Der Spiegel, this necessary process of clarification must be
prevented at all costs. This explains why the magazine dredges the sewer
inits attempt, 90 years on, to vilify the Russian Revolution.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

http://www.wsws.org

© World Socialist Web Site



