
World Socialist Web Site wsws.org

New York Times propaganda photos on
Ukraine exposed
By Alex Lantier
23 April 2014

    A day after the New York Times published a
front-page report purporting to show the involvement
of Russian Special Forces in protests in east Ukraine,
its report, titled “Photos Link Masked Men in East
Ukraine to Russia,” has been exposed as a blatant
fabrication.
    The Times printed low-resolution pictures of
fighters—allegedly wearing Russian insignia while in
Georgia, and then later as protesters in east
Ukraine—asserting they were the same men, thus
proving the existence of an armed Russian intervention
in Ukraine. It was based on a crude trick first noted by
a commenter on a link posted on Reddit. The photos in
the Times were down-sampled versions of
higher-resolution images circulating online, which
show that the men in the different pictures are in fact
not the same.
    It very rapidly became clear that the Times ’ claims
to have proven that Russian soldiers were driving the
east Ukraine protests against the pro-Western regime in
Kiev were complete rubbish.
    The BBC compared the high-resolution pictures of
two bearded men the Times falsely asserted were the
same fighter. It concluded, “In the 2014 photos, the
man’s greying beard appears to be black, while in
Georgia six years ago, the slimmer-looking man shown
has a reddish beard.”
    It also noted that Russian Special Forces patches on
the men’s uniforms, highlighted by the Times as proof
that they are Russian troops, “can be bought on the
Internet for less than $5.”
   Asking whether the pictures “prove anything,” the
BBC concluded: “It cannot be said for sure that they
are actual Russian Special Forces, as the Ukrainians
argue.”
    In publishing the false allegations, the Times worked

closely with the US government, which received the
photos from the unelected pro-US regime in Kiev and
“endorsed” them before passing them on. At a press
briefing, however, US State Department spokeswoman
Jen Psaki, whom the New York Times quoted in its
article, indicated that the administration was well aware
that the photos did not constitute proof of what was
being claimed.
   Pressed about whether she was certain the pictures
showed individuals linked to Russia, Psaki replied:
“What we see in these photos that have been, again, in
international media, on Twitter, and publicly available,
is that there are individuals who visibly appear to be
tied to Russia. We’ve said that publicly a countless
number of times. I will let you draw all the conclusions
yourself as to whether these are individuals who look
similar or not to other events.”
   A journalist at the briefing objected to calling this
“evidence,” and asked, “Do you think this is evidence
that would stand up in a court of law?”
   Psaki replied, “I don’t think it’s a legal—we’re not
making a court-of-law case here. We’re just showing
that this is photographic evidence that indicates the
connection we’ve been talking about for weeks now.”
   The journalist asked, “You think it is proof of
connection, or it’s just—or you’re just alleging that it’s
another sign of this?”
   Psaki replied, “It’s another sign.”
    In fact, the Times has worked to mislead its readers,
uncritically presenting concocted photos delivered by
its contacts in the State Department.
    Washington, as it passed the pictures on to the Times
, knew very well that they did not constitute evidence
of anything, but were simply a new propaganda point
supporting its as-yet unsubstantiated accusations of
Russian involvement in Ukraine. The Obama

© World Socialist Web Site

http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/23k8g2/photos_link_masked_men_in_east_ukraine_to_russia/cgxynj5


administration relied on the Times to publish the
pictures, fanning the flames of the media campaign to
denounce Russia, without doing any due diligence to
check that its materials were accurate or that proved
anything at all.
    A decade ago, Times journalist Judith Miller was the
conduit for broadcasting lies that Iraq had weapons of
mass destruction (WMD), touching off a huge media
campaign that set the stage for the US invasion of Iraq.
    Today, the lies the Times is palming off as news
could provoke a war with Russia, a nuclear-armed
power. By fabricating evidence of Russian involvement
in east Ukraine, the Times was providing political
ammunition for calls in Ukraine and in the Western
imperialist powers for a military crackdown against
protests in east Ukraine, a region with a large Russian
population. This could lead to a military intervention
by Moscow in eastern Ukraine to break up the
crackdown, and a clash between Russia and Ukraine
drawing in the Western powers.
    The Times ’ fabrications also served to obscure the
fact that this conflict arose out of the decision of
Washington and its European allies to topple Ukraine’s
previous, Russian-aligned regime in a fascist-led putsch
in February. The unelected pro-Western regime in Kiev
has now encountered significant popular opposition in
pro-Russian regions of eastern Ukraine. It is this
aggressive policy of the Western powers that is driving
the explosive standoff in eastern Ukraine.
    The employees of the Times who were involved in
producing this article, like Judith Miller before them,
reflect the growing integration of the media and the
state.
    Henry Kissinger, the Secretary of State under
President Richard Nixon, intervened personally four
years ago to try to obtain a Chinese visa for the lead
author of the Times article, Andrew Higgins. Higgins
has been refused entry into China ever since
1991—when, after reporting on the Tiananmen Square
massacre, he was found traveling with Chinese state
documents in his briefcase and expelled from the
country.
   Higgins’ reporting on Ukraine in the current crisis
has been largely oriented to downplaying the dangers
posed by the fascist forces Washington and its
European allies put in power in Kiev, and demonizing
Russia. One particularly foul piece published on April

8, “Among Ukraine’s Jews, Bigger Worry is Putin,
Not Pogroms,” attacked the idea that these groups
posed any danger to Ukraine’s Jewish population.
   The Right Sector militia and the fascist Svoboda
party occupy key posts in the unelected Kiev regime
and glorify World War II-era fascist forces, such as the
Organization of Ukrainian Nationalists of Stepan
Bandera, who allied with the Nazis during the
Ukrainian Holocaust. Yet, according to Higgins, such
organizations are far less dangerous to the Ukrainian
people that the Russian government.
   “Even Right Sector, a coalition of ultranationalist and
in some cases neo-Nazi organizations, has made an
effort to distance itself from anti-Semitism,” Higgins
wrote. “In late February, its leader, Dmytro Yarosh,
pledged during a meeting with Israel’s ambassador in
Kiev to fight all forms of racism.”
    Higgins’ attempt to whitewash the right-wing
character of the Kiev regime is of a piece with the
current concocted denunciations of Russia by the Times
, shamelessly supporting Western imperialism’s
intervention in Ukraine.
    
 

 
To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

http://www.wsws.org

© World Socialist Web Site


